Jgn copy...k?!

Wednesday, January 23, 2013

Rahsia bilik B14-A1-1B


Yo!!Pekabar sume?Sihat?Orait!!Bebaru ni,aku ke sebuah asrame UniMAP atas permintaan sorang pelajar universiti tu utk menyiasat sesuatu di sane...Oh,lupe lak nak kenalkan korang dgn UniMAP!UniMAP ialah sebuah IPTA yg terletak di Perlis.Universiti ni mempunyai kampus & asrama yg berselerak...Kalu korang ke memane je di Perlis,mesti akan jumpe kampus/asrama UniMAP...

            Sebenarnye,aku bukannye nak citerkan tentang kampus UniMAP yg berselerak...Aku nak dedahkan rahsie sebuah bilek di sebuah blok asrama di Wang Ulu...Dan salah satu kolej kediaman UniMAP t’letak di Wang Ulu,berdekatan dgn sempadan Malaysia-Thailand.Rahsie ni pade asalnya merupekan hasel siasatan atas jemputan sorang pelajar yg dah aku nyatekan tadi...Die menjumpai bende ni di luar bangunan blok asrama B14.



Amende tu?Penyaman udare(jds pendingin hawa)?...Yup...Bende ni ialah pemampat serte merupekan salah satu komponen penyaman udare dan diletakkan di luar bangunan...Berfungsi utk mengeluarkan angin panas dlm proses penyejukan....Kewujudan bende ni menunjukkan bahawe ade rmh asrama yg mempunyai pendingin hawa...sedangkan mane ade rmh yg dipasang dgn bende ni!!Maka,aku pon pergi ke rmh yg mempunyai pendingin hawa tu...Dan rmh tu kosong....tak berpenghuni...Alamat rumah tu ialah B14-A1-1B...Seperti rmh2 yg len,rmh ni mempunyai 3 bilik tdo,ruang bljr yg terletak di tgh,1 bilek mandi,1 tandas & ruang dgn singki...Hasel siasatan aku mendapati bahawe mmg terdapat 1 bilek tdo dgn 2 unit penyaman udare!!Di bwh merupekan gmbr penyaman udare tersebot.




Woa....Penyaman udare dipasang di bilek kosong tak berpenghuni....LOL!Utk ape???Kalu ade penghuni takpe la gak...Dan gmbr d bwh menunjukkan sebab pemasangan penyaman udare di bilek kosong ni...


Lorrhhh...Ade bende alah ni rupenye!!!Suis & router utk internet!!Patotla....Bende ni perlu sentiase sejuk kerane beroperasi selame 22 jam tanpe henti mulai pukol 5pg-3pg hari seterosnye...Hal ni demikian kerane internet UniMAP diaktifkan dari 5-3pg...setiap hari!!!Setiap blok asrama ade bende ni...Bende ni akan meletup/rosak/terbakor sekirenye terlalu panas akibat penggunaan aktif para penghuni asrama...Maka,pihak asrama memasang penyaman udare di bilek ni utk mengekalkan kenyamanan router & suis supaye perkhidmatan internet sentiase ade...

Setakat ni jelah yg aku nak postkan tentang rahsie ni...Dan aku dapat RM100 utk kes yg simple ni....Hahahha...Alangkah bahagienye pljr2 d sane sekirenye setiap bilek dipasang dgn penyaman udare...Hakhakhak...K...Sekian...

Don't hv time to study Malay??Click here for the English ver.... 




1 comment: